Ніна жила на горі

Село не ховає, не забуває і не пробачає

Любов у темні часи

Цей текст опублікований у друкованому журналі Reporters

Совєти ось-ось являть друге пришестя на захід України, назвуть цього чоловіка «волинським ґеббельсом», і всі, кого він міг любити, муситимуть відхреститися від нього. Тож сорокарічний письменник Улас Самчук їде в Тилявку востаннє — попрощатися. Чи він заходив лише до «своїх», чи таки підіймався й на гору, знає тільки село, а село — уміє знати.

Ніна з гори навіть і не могла знати напевне, чи він їй — хтось. Могла написати вірш на два аркуші й мала Власові брови — селу цього досить. При односельцях і районній владі підвелася і сказала: «Так, то мій батько! Я від нього відрікаюся». Їй за це поставили хату.

Коли прийшла звістка, що Самчук не «бандіт» і не «ґеббельс», а відомий український письменник в Торонто, офіційна родина видихнула. А дівчина, «схожа як дві краплі води», жила собі у селі до старості поза всіма офіційними біографіями письменника.

Уже тим, що Улас Самчук написав «Марію» — першу повість про Голодомор у всьому його жахітті в той самий 1933 рік, — зробив так багато, що його ім’я не забули б, навіть якби більше ніколи не видрукував жодної літери.

Тепер же, у вересні 1943 року, передчуваючи еміграцію, Улас Самчук їде відвідати рідні йому містечка і села. Ще раніше він припиняє редагувати рівненську газету «Волинь», яка виходила в німецькій окупацій. Самчук — відомий письменник, який вже раз емігрував з України через совєтів, затим повернувся й от мусив тікати знову. Комуністи називають газету «чорнильним рабом Гітлера», і вона таки під контролем окупаційної влади. Тільки-от Самчук і колеги бачать у ній ще й можливість звертатись до українців, аби перетворити масу людей у націю. На пів століття «Волинь» сховали у спецфонд, і лише з Незалежністю дослідники змогли торкнутися її сторінок.

Улас не святий і часто не правий, як-от коли пише злі речі про євреїв, але таки правий, коли каже, що більшовики мають чарівну властивість: «вони страшніші, ніж бомби, чума, холера, вогонь і смерть взяті разом». Усе це важливий контекст життя та втеч Уласа Самчука на тлі геть не чорно-білого століття. Але ця історія — про інше.

У крихітній комірці, яку називають лабораторією, п’ємо холодний чай. За стіною в кількох колишніх класах — увесь канадський спадок Уласа Самчука. Щойно я набирала на його друкарській машинці щось уявне, розглядала піджак, гральні карти, ручки й блокноти, телефон, диктофон і дивне каліграфічне Ulas на візитівках, переданих у Тилявку з Торонто. Тут же його подосі звуть просто Влас.

Із портрета над столом дивиться жінка. Над портретом рушник — розіпнутий, зібраний у складки, ніби над іконою. Ця жінка — Ніна. Того дня я про неї нічого не дізнаюсь, але погляд запам’ятаю. Саме через нього я повернуся через рік.

«Торжество»

Хтось те підтримува

На жаль, перший доступ до цього тексту має Спільнота The Ukrainians Media

На щастя, зараз у вас є можливість приєднатися!

Що ви отримаєте

  • Емейл-розсилка «TUM зсередини»
  • Екоторба «Ambassador»
  • Ранній доступ до текстів The Ukrainians
  • Digital-доступ до історій Reporters
  • Доступ до онлайн-зустрічей
  • Доступ до офлайн-подій
  • Книжковий та інші клуби
  • 30% знижки на паперовий Reporters
  • 4 друковані номери Reporters на рік
  • Знижки на книжки TUM Publishing

від 416 грн/міс

Обрати рівень

Ознайомитись з виданням

Доступно Спільноті

Зима 2024-2025

Любов у темні часи

Відкрийте для себе історії з цього номера

Переглянути число
>

Запросіть друга до Спільноти

Вкажіть, будь ласка, контактні дані людини, яку хочете запросити

Придбайте для друга подарунок від TUM

Вкажіть, будь ласка, контактні дані цієї людини, щоби ми надіслали їй посилку

Майже готово

Вкажіть ще, будь ласка, своє ім’я та емейл.

Дякуємо і до зв’язку незабаром!

Дякуємо за покупку!

Ваша підтримка буде активована впродовж 10 хвилин. До зв’язку незабаром. Повернутись до статті

Вхід в кабінет

Відновлення пароля

Оберіть рівень підтримки